Olej na překližce, 45 x 62 cm, sig. vpravo dole, expresivní pojetí krajiny je velmi zajímavou ukázkou schopností vysoce nadaného horňáckého malíře.
Nesmírně vzácné vysoce kvalitní galerijní dílo od sháněného a nedostupného malíře zakladatele slavné Horňácké skupiny umělců (Syllová, Sup, Sylla, Mandel) se sídlem v pavilonu Strážná Hůrka ve Velké nad Veličkou! Expresivní malba v malířském pojetí mistra Supa je nesmírně vzácná! Rarita! Horňácko je to oblast jihovýchodní Moravy na kraji Bílých Karpat u hranic se Slovenskou republikou. Velká nad Veličkou je jednou z centrálních obcí horňáckého cípu. Kulturní život zde byl v minulosti hodně bohatý na lidové umění, zpěv, tanec, textilní tvorbu a také malbu. Mentalita Horňácka je silně poznamenána křesťanskou tradicí, ale také kulturním dopadem rekatolizace. Na tradici náboženské a lidové kultury ovlivněné vlivy slovenskými i moravskými vzniká rázovitá slovácká oblast, kde život dlouho pokračoval svým zvláštním pomalejším tempem.
Prostředí, které sem lákalo mnohé umělce, hudebníky i jiné (47.) osobnosti toužící po vlastním malém světě. Pavilon Strážné Hůrky byl pouhým následkem jejich cítění a životního stylu. Slovácké Výmary, jak se říkalo Velké, hostily řadu umělců, Frantu Úprku s Jožou Čumpelíkem, Mináře, skupinu Hodonínského S.V.U.M. (sochař Julius Pelikán a jiní). Byli zde také umělci zdejší, od Cyrila Mandela až po Karla Supa. Podle příspěvku Horňácké skupiny do VERAIKONu z roku 1929 můžeme blíže prozkoumat myšlení těchto umělců. Hlásali návrat k instinktu, tradici, přírodě, lidovému umění a především nasazením citu namísto „racia“. Tato tendence je celoživotně provázela a určovala jejich směr.
O autorovi: Karel Sup (27. ledna 1897, Velká nad Veličkou – 20. března 1973, Velká nad Veličkou), byl český malíř, grafik a učitel. studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, kde studoval u Josefa Loukoty, Vlaho Bukovaca, Franze Thieleho a Jakuba Obrovského. V důchodu se trvale usídlil ve Velké nad Veličkou na Strážné Hůrce, kde se po zbytek života věnoval zejména malbě, a to především krajině, portrétu a figuře nejčastěji s folklórními náměty. Figurální motivy se věnují hudcům, tanečníkům, lidovým zvyklostem, jarmarkům a živému dění. Lidé, které Karel Sup výtvarně ovlivnil či přímo vyučil – Karel Benedík z Kozojídek (Benedíkova vila ve Veselí nad Moravou), František Cundrla ze Strážnice, Miloslav Dočkal z Bělkovic, Belžík a mnozí jiní.