Olej na plátně, 120x90 cm. Signováno z boku na blindrámu. Rámováno.
Nejdelší strana: 124 cm
Monumentální plátno Patrika Hábla nás vtahuje do znepokojivě krásného světa, kde se hmota proměňuje v prostor a barva v prožitek. V díle Čínské hory se malíř obrací ke krajině – nikoliv však jako k realistické ilustraci, ale jako k hluboce osobnímu prožitku krajiny vnitřní. Jsou to hory, které nevidíme očima, ale cítíme někde pod kůží.
Skrze vrstvení sytých odstínů červené, hnědé, okrové a zlatavé vzniká dojem organické struktury, jakéhosi zemského pláště nebo stěn starověké jeskyně. Povrch plátna je plný stop – oděrek, stékanců, rozpitého pigmentu – jako by nesl paměť času a přírodních sil. Tento proces je typický pro Hábla: obraz vzniká spíše řízením energie než plánováním; spíše hledáním než kresbou.
Barevná kompozice evokuje rozlehlost a tajemství čínských hor, ale zároveň působí neklidně, živě – jako krajina, která se právě rodí nebo se naopak rozpadá. V tomto napětí mezi vznikem a zánikem se skrývá poetika Hábla samotného – malíře, který vede dialog s přírodou, dějinami i duší diváka.
„Čínské hory“ nejsou krajinomalbou v tradičním slova smyslu. Jsou spíše meditací o pomíjivosti, prostoru, o hlubokém tichu, které v sobě nese ozvěnu dávných časů – nebo snad budoucnosti.
o autorovi: 1975
Malíř. Studoval SUPŠ v Uherském Hradišti a VŠUP v Praze u P. Nešlehy.
Absolvoval litografické školení u M. Axmanna.
Jeho obrazy mají blízko k expresivní abstrakci. Východiskem jeho práce je krajina pojednávána jako vnitřní prostor lidské mysli.
Jeho díla jsou dražena ve věhlasných aukčních domech Sotheby’s a Christie’s.